söndag 31 januari 2010

Rumi igen



Ibland då jag läser engelska Rumi- texter är det en osynlig sträng som slår an i mig men jag vet inte varifrån eller varför. Jag satt och läste en Rumidikt nyss som slog an den där osynliga tråden och jag vill bevara den. Jag vet ju inte för vilka jag skriver, men bevarar den för mig själv om inte annat.



These spiritual window-shoppers,
who idly ask, 'How much is that?' Oh, I'm just looking.
They handle a hundred items and put them down,
shadows with no capital.

What is spent is love and two eyes wet with weeping.
But these walk into a shop,
and their whole lives pass suddenly in that moment,
in that shop.

Where did you go? "Nowhere."
What did you have to eat? "Nothing much."

Even if you don't know what you want,
buy _something,_ to be part of the exchanging flow.

Start a huge, foolish project,
like Noah.

It makes absolutely no difference
what people think of you.

Mycket fritt översatt:


De här andliga fönstertittarna
som lättjefullt frågar: Vad kostar den här? Oh nej, jag tittar bara.
De håller i hundratals föremål och ställer tillbaks dem igen
överskuggade av att de inte har råd.

Vad det kostar är kärlek och två våtdränkta ögon.

Men de vandrar in i en affär
och hela deras liv passerar plötsligt i det ögonblicket revy
i den affären.

Vart gick du? Ingenstans.
Vad åt du? Inte mycket.

Även om du inte vet vad du vill ha
köp något för att delta i flödet av växelverkan.

Starta ett väldigt, idiotiskt projekt, som Noah gjorde.

Det spelar absolut ingen roll vad folk tycker eller tänker om dig.



" Look to the Source, if permanence you claim; Go to the Root, if constancy's your aim …..The gardens may flow with beauty but let us go to the Gardener Himself ”

Rumi

Fritt översatt:

Sköt om ursprunget och källan om du kräver varaktighet. Gå till roten, om ditt mål är trofasthet..... Trädgårdarna kan flöda av skönhet, men låt oss söka efter den som är trädgårdsmästare.

Inga kommentarer: