söndag 31 januari 2010

Före eller efter.



Ibland tror jag att jag upprepar mig och upprepar mig och upprepar mig i den här bloggen. Jag såg att youtubeklippet med Bob Dyland hade droppat in på min blogg. Associationen gick till honom och det jag minns berättat om honom. I en tidningsintervju då Bob Dyland var ung lär han ha fått frågan vad han gjorde innan han var protestsångare. Han svarade då att han var före. Den förvirrade journalisten frågade då: Vadå före? Bob Dyland lär ha svarat: Ja, jag var anställd i en reklam som före- ja, du vet den där raklödderreklam med före och efter. Jag var före- innan du använt raklöddret.
Jag tyckte den historien var rolig. Dessutom hoppas jag den är sann.

En av mina närmaste vänner hade en moster som var sjuksköterska åt en läkare i Beverly Hills. Hon lär ha skrivit in många musiker med hörselskador på kliniken bl.a. Bob Dyland. Men Bethoven var ju helt döv och han komponerade ju ändå. Symfoni nummer 9 är väl den sista han gjorde?!? Helt döv. Är det inte förunderligt.
http://www.youtube.com/watch?v=YAOTCtW9v0M

Det är fullmåne inatt och det gör mig mycket vaken.

Djur mer på bettet vid fullmåne

Det är inte bara varulvar som blir bettbenägna när det är fullmåne. Även våra husdjur och andra djur blir bitskare när månen är full visar brittiska forskare i en studie. Inte bara hundar utan även katter, hästar och råttor biter mångdubbelt oftare - och värst är det vid så kallad blå måne.

Månens och dess olika fasers effekter på människor har fascinerat genom alla tider. Hur månens olika faser påverkar har också studerats av många forskare runt om i världen. Vissa forskningsstudier har kunnat visa på positiva effekter, andra på mer negativa. Till de positiva hör att under vissa månfaser minskar såväl brottstatistiken som trafikolyckor och andra olyckstillbud. Vidare har flera studier visat att antalet födslar ökar vid fullmåne. Det är också klarlagt att fler kvinnor har menstruation vid fullmåne än under andra månfaser.

Första studien i sitt slag
Hur djur påverkas av fullmåne är dock hittills relativt lite undersökt. En av de första studierna på området är gjort av ett forskarlag vid universitet i Bradford i Storbritannien under ledning av doktor Chanchal Bhattacharjee. Syftet med studien var att se om det finns något samband mellan fullmåne och antalet bitskador på människor orsakade av djur.

För att bringa klarhet i saken analyserades uppgifter om patienter som besökt akutmottagningen på sjukhuset i Bradford från den första januari 1997 till den 31 december 1999 på grund av bitskador orsakade av djur. Under de aktuella åren sökte 1621 personer vård för djurbett. I särklass vanligast var hundbett (1541 stycken) följt av kattbett (56 stycken), hästbett (13 stycken) och råttbett (11 stycken). Under treårsperioden inträffade 37 fullmånar och en så kallad blå fullmåne, vilket är en extra fullmåne under en och samma månad. Månader med en blå fullmåne uppkommer tack vare att måncykeln mellan två fullmånar omfattar 29 och ett halvt dygn.

Fördubblad bettrisk
När forskarna undersökte när betsskadorna uppkom framstod fullmånsdygnet som det mest riskabla - risken i det närmaste fördubblades. Men även under dygnet närmast före fullmånen var antalet bitskador avsevärt mycket högre än under resterande måncykel.

Studien publicerades i decembernumret av den medicinska tidskriften British Medical Journal. Forskarna bakom studien efterlyser nu fler undersökningar som ytterligare kartläger sambandet hur månen och dess cykel påverkar djur, inte minst deras benägenhet att bita människor.
Medical link 2001

Inga kommentarer: