torsdag 9 oktober 2008

Volvo - förstår du hur det går till- jag vet inte jag.




När jag tänker på Volvo så kommer alltid en scen ur mitt liv fram. Det var en amerikan som berättade att han var på en fest i Berkley, Kalifornien och träffade en flicka. Hon satt och berättade att hon hade en så fantastisk volva - trodde han. han blev mer och mer generad ju mer flickan beskrev volvan tills han äntligen kom på att hon talade om sin Volvo. Han andades ut och den pionröda rodnaden blev till ett gapflabb istället. Flickan blev förnärmad och gick. (Volva är ett annat namn för det kvinnliga könsorganet både på engelska och svenska.)

Men nu till något allvarligare Volvo och deras uppsägning av 3 000 personer.

Statsministern säger att företaget måste ta sitt ansvar- Det innebär att se om företaget kan omplacera personal, tidigarelägga pensioner (vilket inte är förmånligt för den som blir pensionerad- ju tidigare du pensionerar dig, ju mindre pension varje månad.), eller friställd. Friställd är ett annat ord för arbetslös. Sedan har företaget inga andra åtaganden gentemot arbetarna.

Jag misstänker ju att krisen har inneburit att Volvo tar en chans att avskeda arbetare i Sverige eftersom en svensk arbetare är dyrare att ha anställd än en polack t.ex. Jag slog lite på Volvo på nätet och fick upp att de öppnade en fabrik i Wroclaw i Polen 2002. De gör inte personbilar där, men det kan ju inte vara så omöjligt att bygga en personvagnsfabrik? Men som sagt- jag är alltid misstänksam mot dem som lever på kapital istället för att utföra ett arbete som betyder något. Multinationella företag som utnyttjar globen för att få billig arbetskraft är ju en verklighet- inte fantasier. Att arbeta med barn, ungdomar, äldre, att arbeta med jordbruk och att skapa - teater, bilder, textilier, mat och idrott- det känns som verkliga yrken.
Jag förstår mycket väl att industrin och det som vi kan ta ut som råvaror och förädla är viktigt för Sverige, men då storskaligheten blir oöverblickbar då blir den farlig.

Jag litar inte på företag som är så stora att de blir som egna stater, med egna lagar.
Jag har ju funderat på Coca Cola i den här bloggen förut. Säg att var tredje ungdom dricker Coca Cola i Sverige. Det finns 1,3 miljoner ungdomar i Sverige. Det betyder att gissningsvis 433 333 dricker Coca Cola (33 cl= 9.50 kronor) till ett pris av 4,117 miljoner kronor - OM DAGEN. Om tillverkningskostnaderna är mellan 1 och 2 kronor/ burk (jag drar till med ett tal som tycks mig rimligt) är vinsten I Sverige 3 249 998 kronor/dag. Vart går den? Tänk då om 1/3 av jordens befolkning dricker Coca Cola?

Och hur multinationell är Volvo?

Jag lyssnade på ett program av John Le Carre och hans syn på globaliseringen. Det kändes bra, eftersom jag ofta upplever att bilden av mig är en radikal bakåtsträvare - tillbaks till naturen och stenåldern. För det är ju det de multinationella företagen som tjänar på globaliseringen vill få oss att tro- att vi inte står för utveckling och framåtskridande. John Le Carre tror inte heller att globaliseringen är till lycka för oss människor eller för naturen. Hans och min tes att globaliseringen inte är av godo skulle ju kunna bevisas genom att naturkatastroferna,förluster av regnskogar och havens utarmning mättes och vägdes strikt vetenskapligt.

Åter till Volvo.

30 000 arbetslösa om samhället räknar med alla underleverantörer som är beroende av Volvo personvagnar för sitt levebröd.
Regeringen går in med 1.5 miljarder i stödåtgärder. Det är 50 000 kronor/ anställd om regeringen räknar med alla underleverantörer (30 000 stycken). Om staten enbart räknar med att hjälpa de som arbetar i Göteborg på Volvo personvagnar och i Olofström (3 000 stycken) så är det 1/2 miljon per person. Det ska bli intressant och se hur arbetsförmedlingen och försäkringskassan kommer att agera och hur pengarna blir fördelade.

Jag skulle gärna vilja veta vem som blir rik på finanskrisen. Någon är det ju som skor sig. Här om dagen då jag försökte lista ut vad OMX var såg jag att aktier räknas som egendom. Jag trodde egendom var något fysiskt- mark, en gård eller lösöre (typ smycken, antikviteter, målningar) som du äger. Det blir så intressanta perspektiv- förskjutningar då en aktie kan vara en egendom. En aktie är alltså en ägandedel i ett aktiebolag ( fabrik eller företag) som ger rösträtt på bolagsstämman och del av vinsten. Det sägs inget om del av förlusten, men det är väl att aktien sjunker då aktiebolaget och dess företag går dåligt. Så köp inte Volvoaktier. Eller som en numera död ekonom sa till oss - När det är står som lägst ska du investera. Så ropet kanske ska bli: Köp Volvoaktier!!!! Eller ännu hellre Köp en ny Volvobil om du har råd. De säljs säkert billigt nu eftersom efterfrågan inte är stor.

Det skulle ju annars vara bra om de olika bolagen i Volvokoncernen samarbetade. År 2006 skulle Volvo personvagnar lägga 10 miljarder på att få fram hybridbilen. Volvo lastbilar går kanske inte med förlust- så varför hjälps inte bolagen åt????

Att Volvo och Ford är sammanlänkade vet vi -men måste de svenska arbetarna betala Fords förluster i USA???? Stephen Odell vd på Volvo personvagnar har ju innan utnämningen varit Chief operating Officer hos Ford Europe och har plikt att rapportera till Lewis Booth Excutive vice president på Ford Motor Company och styrelseordförande i Volvo personvagnar AB. Volvo personvagnar är ett helägt dotterbolag till Ford Motor Company.

Small is beautiful.

Inga kommentarer: